Preventivní program školy
1. Úvod
Preventivní program je určen pro žáky a pedagogické pracovníky a ve svém důsledku má vést k pozitivní změně klimatu školy. Zasahuje výchovnou i vzdělávací složku během celého školního roku. Směřuje k pozitivnímu ovlivnění klimatu třídy, ke změně motivace žáků a pedagogů a změnám vyučovacích metod.
Základním předpokladem k maximální účinnosti PP je aktivní zapojení všech žáků a pedagogických pracovníků školy. Rodiče jsou s PP průběžně na třídních schůzkách seznamováni.
Prevence rizikového chování zahrnuje především aktivity v těchto oblastech
- závislostní chování, užívání všech návykových látek, netolismus, gambling
- agrese, šikana, kyberšikana, násilí
- kriminality, delikvence a vandalismu
- rizikové sporty a rizikové chování v dopravě
- spektrum poruch příjmu potravy
- xenofobie, rasismu, intolerance a antisemitismu, homofobie
- komerčního sexuálního zneužívání dětí, sexuální rizikové chování
- syndromu týraných a zneužívaných dětí
- záškoláctví
- sekt a sociálně patologických náboženských hnutí
Preventivní program pro školní rok 2022/2023 vychází z těchto materiálů:
- Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2019 - 2027
- Zákon 65/2017Sb.ze dne 19.1.2017 o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek
- Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních – Č.j. -21291/2010-28 s účinností k 1.11.2010
- Metodický pokyn MŠMT ČR k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení – MŠMT- 21149/2016
- Metodický pokyn MŠMT ČR k výchově proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance – Č.j. 14 423/1999-22
- Metodický pokyn MŠMT ČR k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví – Č.j. 10 194/2002-14
- Směrnice k prevenci rizikového chování – vydané ředitelkou Základní školy a Mateřské školy Teplice s účinností od 1.11.2010
- Školní preventivní strategie na období 2019 -2021
- Školní vzdělávací program „Učíme se pro život“ podle RVP ZV Základní vzdělávání
- Školní program proti šikanování (MIŠ)
- Krizový scénář při vypuknutí skupinového násilí
- EMCDDA: tematické dokumenty „Prevence pozdějších návykových poruch u dětí a adolescentů s rizikovým chováním
- Pomůcka k nově zakotveným právům a povinnostem pedagogických pracovníků a k povinnému vyloučení žáka nebo studenta ( Školský zákon §22a,22b a 31)
2. Hlavní cíl
Cílem primární prevence je zvýšení odolnosti dětí a mládeže vůči projevům rizikového chování. Především má vést děti ke správným postojům vůči zátěžím a problémům.
2.1. Dílčí cíle
- dobrá informovanost všech žáků školy v oblasti rizikového chování
- systematická výuka a výchova žáků ke zdravému životnímu stylu
- vytvoření dostatečného zázemí k trávení volného času v prostorách školy
- podpora vlastních aktivit žáků a rozvoj jejich kompetencí
- zapojení celého pedagogického sboru školy do systému prevence
- spolupráce s rodiči našich žáků, otevřenost vůči veřejnosti
2.2. Vymezení cílové skupiny
- žáci I. stupně naší školy – 1. - 5. ročník ZŠ ( + třídy 1.-5. podle §16 odst.9 ŠZ)
- žáci II. stupně naší školy - 6.-9.roč.ZŠ (třídy podle §16 odst.9 ŠZ)
- žáci speciálních tříd –PO1, PO2, PO3 - ZŠS
- žáci navštěvující školní družinu
- žáci přípravného ročníku - PT
3. Koordinace preventivních aktivit na škole
Za koordinaci preventivních aktivit na škole zodpovídá školní metodik prevence Mgr. Helena Müllerová jmenovaná do této funkce ředitelkou školy Mgr. Dagmar Kellnerovou. V rámci své činnosti se podílí na analýze současného stavu a zároveň řešení jednotlivých problémů. Školní metodik koordinuje práci jednotlivých učitelů, spolupracuje s výchovnou poradkyní Mgr. Dagmarou Kellnerovou, s okresním metodikem Mgr. Denisou Třešňákovou a dalšími institucemi (PPP, OSPOD, Policie ČR, White Light I. Ústí nad Labem, OS Reliéf, nez.org.Květina,org. Romano Jasnica-Krupka).